Poznavanje i razumijevanje predanalitičke faze kod studenata biomedicinskih fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Dukić L, Jokić A, Kuleš J, Pašalić D. The knowledge and understanding of preanalytical phase among biomedicine students at the University of Zagreb. Biochem Med 2016;26(1):90–7 (originalni članak)
Uvod: Program obrazovanja zdravstvenih djelatnika važan je u smanjenju predanalitičkih pogrešaka i poboljšanju kvalitete laboratorijskih testova. Cilj našeg presječnog anketnog istraživanja bio je procijeniti razinu znanja o predanalitičkoj fazi u populaciji studenata biomedicinskih fakulteta.
Materijali i metode: Korištenjem internet alata SurveyMonkey upitnik je poslan studentima predzadnje i zadnje godine studija Medicinske biokemije Farmaceutsko-biokemijskog fakulteta (FBF), Veterinarskog fakulteta (VF) i Medicinskog fakulteta (MF) Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska. Upitnik je sadržavao demografiju i 14 izjava o predanalitičkoj fazi laboratorijskog testiranja. Usporedba učestalosti i udjela točnih odgovora je ispitana Fisherovim egzaktnim testom, odnosno testom usporedbe udjela.
Rezultati: U istraživanje je bilo uključeno 135 sudionika, čiji je medijan starosti bio 24 (23-40) godina. Studenti s FBF imali su viši udio točnih odgovora (86%) u usporedbi sa studentima drugih biomedicinskih fakulteta, 62%, P<0,001. U usporedbi sa studentima sa MF i VF, studenti s FBF su bili svjesniji važnosti miješanja uzorka (P=0,027), prevalencije predanalitičkih grešaka (P=0,001), utjecaja hemolize (P=0,032) i lipemije (P=0,010), pravilnog izbora antikoagulansa (P=0,001), uvjeta transporta uzoraka za amonijak (P<0,001) te redoslijeda vađenja u više različitih epruveta (P<0,001).
Zaključak: Studenti s FBF su svjesniji važnosti predanalitičke faze testiranja u usporedbi s kolegama ostalih biomedicinskih fakulteta. Između studenata predzadnje i zadnje godine studija istog fakulteta razlika u znanju nije pronađena.
Prijevod: Martina Horvat, KBC Zagreb, Zagreb