Edukacija i komunikacija je ključ uspješnog upravljanja zahtjevima za određivanje vitamina D
Salinas M, López-Garrigós M, Flores E, Leiva-Salinas M, Ahumada M, Leiva-Salinas C. Education and communication is the key for the successful management of vitamin D test requesting. Biochem Med 2015;25(2):237-41. (originalni članak)
Uvod: Laboratorijsko osoblje može odigrati ključnu ulogu u pre-predanalitičkoj i post-postanalitičkoj fazi. Određivanje serumske koncentracije cirkulirajućeg 25-hidroksi vitamina D (25(OH)D) je preporučeno za procjenu statusa vitamina D u pacijenata s rizikom nedostatka vitamina D, dok je određivanje 1,25-hidroksi vitamina D (1,25(OH)2D) preporučeno samo za praćenje nekoliko određenih stanja (kronična bubrežna bolest, nasljedni poremećaji gubitka fosfata i drugih) jasno definiranih trenutnim kliničkim smjernicama Endokrinološkog društva.
Hipoteza našeg istraživanja je bila da se kroz edukaciju i komunikaciju putem komentara u laboratorijskom informacijskom sustavu (LIS) može poboljšati prikladnost zahtjeva za određivanje vitamina D.
Materijali i metode: Retrospektivno opažajno presječno istraživanje je provedeno od siječnja 2005. do prosinca 2014. godine. Svaki zahtjev za 1,25(OH)2D je pregledan od strane člana laboratorijskog osoblja. Počevši u studenom 2011. godine, svaki neprikladni zahtjev za 1,25(OH)2D je zabilježen u LIS-u i umjesto njega je određivan 25(OH)D. Prebrojali smo sve zahtjeve za 1,25(OH)2D uključujući i neprikladne zahtjeve koji su tada označeni komentarom.
Rezultati: Broj zahtjeva za određivanje 25(OH)D se povećavao tijekom godina. Međutim, broj zahtjeva za određivanje 1,25(OH)2D se povećavao do 2012. godine,nakon čega se počeo smanjivati.
Zaključak: Edukacija i komunikacija putem komentara u LIS-u je ispravila neprikladne zahtjeve za 1,25(OH)2D i unaprijedila upotrebu 25(OH)D za ispitivanje nedostatka vitamina D.
Prijevod: Dara Nedić, Medicinsko-biokemijski laboratorij Ivana Delić i Ivana Bilić, Split